- 13/11/2024
Starten met een nieuwe onderneming? Dat doet u op basis van een onderbouwd businessplan. We vertellen u wat er allemaal moet instaan en geven enkele praktische tips mee.
In een businessplan staat heel wat informatie. U gebruikt het niet alleen om helder uit te leggen wat u in uw nieuwe onderneming gaat doen, maar ook als ijkpunt om het project bij te sturen waar nodig.
De tijd die u investeert in een goed businessplan, wint u nadien ruimschoots terug. Goed voorbereide ondernemingen hebben niet alleen aanzienlijk meer kans op slagen, ze opereren in de markt met veel meer zelfkennis en realisme, ontwijken valkuilen en beperken zakelijke risico’s of misstappen. Dat alleen al is goud waard.
Daarom is het belangrijk om uw businessplan te openen met een goede samenvatting van het hele project. U hoeft geen boek te schrijven: één A4 met daarop de essentie volstaat om lezers nieuwsgierig te maken naar de rest van uw plan. Vergeet niet dat uw bedrijfsplan ook zal dienen als sleutel tot het hart (en de portefeuille) van mogelijke investeerders. U laat dus maar best zo snel mogelijk zien waartoe uw project kan leiden.
Details zijn belangrijk, zeker in een businessplan. Wie doorleest na de inleiding, is écht geïnteresseerd. Bovendien gebruikt u dit plan erna ook zelf om uw zaak te beheren. Ga dus zeer nauwkeurig te werk en bespreek stap voor stap de kennis uit uw marktonderzoek. Op basis daarvan legt u uit:
De SWOT-analyse (of sterkte-zwakteanalyse) uit uw marktonderzoek is een essentieel deel van uw businessplan. Veel ondernemers rekenen op de steun van investeerders om hun plannen mogelijk te maken, zelfs al hebben ze eigen startkapitaal. Die steun krijgt u als u goed weet wat de mogelijkheden zijn van uw onderneming, maar ook (en vooral) als u weet waar de uitdagingen liggen. Door daar open over te praten, toont u uw uitmuntende voorbereiding en uw betrokkenheid in het (h)erkennen én verhelpen van mogelijke struikelblokken.
Eerlijkheid is hier zeker op haar plaats. Zwakke punten zijn er om aangepakt te worden, uitdagingen zijn er om te overwinnen.
‘De onderneming, dat ben ik!’: het zou het motto van heel wat ondernemers kunnen zijn. En ook al is uw nieuwe onderneming veel meer dan alleen haar initiatiefnemer, vertel uw verhaal! Laat zien wie u bent voor de onderneming: als opstarter, als zaakvoerder, als gezicht.
Maar er is meer. Ook uw team van leidinggevenden verdient een plaats in uw businessplan. Want hun ervaringen en competenties zullen ervoor zorgen dat uw onderneming slaagt in haar opzet. Voor mogelijke investeerders betekent dat: een redelijke kans op ‘return on investment’ (ROI).
Tot slot mogen ook hier de details niet ontbreken. Welke (rechts)vorm zal uw onderneming aannemen? Hoe is het kapitaal samengesteld?
Een stand van zaken, maar ook een blik op de toekomst: het financiële luik van uw businessplan geeft best een volledig beeld. Uw correcte houding ten opzichte van de ‘bottom line’ toont de oprechtheid waarmee u het project aanpakt. Met absolute eerlijkheid bent u goed voorbereid op alle scenario’s. Weet u nu al hoe u gaat handelen in elke situatie? Prima. Hoe minder ruimte u laat voor onzekerheid, hoe overtuigender uw zaak.
Prognoses maken een belangrijk deel uit van dit luik. De markt en de verkoop inschatten, de juiste prijszetting, een vooruitblik op mogelijke winst … Hoe sterker u dat allemaal onderbouwt, des te krachtiger uw businessplan!
Bovendien zijn er ook allerlei overheidsorganisaties die klaarstaan om u te ondersteunen en eventueel zelfs een subsidie toe te kennen.
De lijst met goede praktijken is eindeloos. Maar als u rekening houdt met deze 5 gouden tips voor uw businessplan, bent u al een flink eind op weg naar succes.
Geef uw ondernemersproject een vliegende start met de Starters Kit, een pakket boordevol voordelen.
© 2024 Fintro