Online bankieren

#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest

Online bankieren

  • Vraag het aan Fintro
#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest

- 14/11/2024

Marktonderzoek: een sterke start van uw onderneming

2 min

Starten met een nieuwe onderneming? Dat doet u op basis van grondig marktonderzoek. We helpen u stap voor stap op weg.

Golfballenduiker, chocoladeconsulent, eventmanagementbureau of dronepilootschool … Hebt u een interessant idee en wilt u weten of het te vermarkten is? Voor u de stap zet naar het effectief opstarten van een nieuwe onderneming, is het slim om even rond te kijken. Dat doet u niet alleen om te zien of er ruimte is voor uw idee. Waar mogelijk wilt u het nóg beter maken. Of u wilt uw nieuwe onderneming gewoon zo sterk mogelijk laten starten.

Start met het beschikbare materiaal

Aan marktonderzoek doen: het is voor iedereen wat overweldigend, niet alleen voor u. Toch is alle begin hier … gemakkelijk. Er is namelijk heel wat cijfermateriaal voorhanden, waarin bruikbare informatie zó voor het grijpen ligt. Zo staat de website van Statbel bol van de statistieken over Belgische ondernemingen in zowat alle sectoren. U komt er dus heel wat te weten, ook over de sector waarin u uw onderneming wilt lanceren.

Zet u liever uw eigen onderzoek op? Een gesprek met uw toekomstige klanten, partners of zelfs met de concurrentie zal u heel wat inzicht opleveren. Als er al iemand in uw buurt actief is als dronepiloot, loont het dus zeker de moeite om samen eens een koffie te gaan drinken!

Kwantitatief of kwalitatief onderzoek?

Het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek zit hem in het aantal personen dat u bevraagt. Als u een nieuw product wilt lanceren of een vernieuwend idee wilt testen, voert u kwalitatief marktonderzoek uit door een beperkte groep mensen open vragen te stellen. Is de eigenaar van de golfclub geïnteresseerd in uw idee om golfballetjes op te vissen? Het gaat hier om een dwarsdoorsnede van uw doelgroep, met representatieve vertegenwoordigers. Wat verwachten ze van uw product/idee? Waarom zijn ze erin geïnteresseerd? Vinden ze dat u het nog beter kunt maken en zo ja: hoe?

Kwantitatief onderzoek doet u op een veel grotere schaal, omdat de wijsheid hier komt uit de diversiteit aan meningen en antwoorden. Het is slim om een beperkte lijst met vragen te maken, geformuleerd in klare taal. Waarna u gaat praten, bellen, mailen of posten op sociale media. Tip: een kleine beloning doet wonderen voor de motivatie van de respondenten. Als zaakvoerder van het opleidingscentrum voor dronepiloten kunt u bijvoorbeeld een gratis initiatie verloten onder de inzenders.

Een geslaagde marktanalyse in 5 stappen

Als u de juiste stappen zet, is een geslaagd marktonderzoek helemaal niet moeilijk of ingewikkeld. Toch houdt u zich best aan deze volgorde, al was het maar omdat u daardoor zeker bent van antwoorden die relevant zijn én resultaat opleveren.

  • Begin met uzelf een vraag te stellen: wat wilt u precies weten?
  • Over dat onderwerp maakt u een vragenlijst.
  • Voor alle veiligheid – en omdat het altijd beter kan – legt u de vragen voor aan een kleine testgroep. Pas aan waar nodig.
  • Is alles in orde? Dan stuurt u ze door naar het volledige panel.
  • Verzamel de antwoorden en ga ermee aan de slag.

SWOT: troeven en werkpunten

Aan marktonderzoek doen betekent eerlijk analyseren. In een SWOT-​analyse (ook wel sterkte-​zwakteanalyse genoemd) gaat u in de verzamelde antwoorden op zoek naar sterke punten van uw idee of product, zonder daarom de werkpunten te vergeten. Als er nog opportuniteiten zijn, zullen ze hier boven water komen. U komt bijvoorbeeld te weten dat uw drone ook in de precisielandbouw van nut kan zijn. Maar ook de bedreigingen voor het succes van uw onderneming zitten in deze analyse verborgen. Aan u om ze boven te halen.

Als ondernemer doet u er goed aan om na te gaan welke klompjes kennisgoud er verborgen zitten in de analyse van uw data. Zelfinzicht en kennis van de mogelijkheden van uw eigen product zijn fundamenteel. Zo levert uw marktonderzoek u het meest waardevolle op dat u nodig hebt voor de opstart van uw onderneming: een besef van uw eigen kunnen en mogelijkheden.

Uw ondernemersproject een vliegende start geven? Dat doet u met de Starters Kit, een pakket boordevol voordelen.

Ontdek ons aanbod