Online bankieren

#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest

Online bankieren

  • Vraag het aan Fintro
#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest
DAGELIJKS BANKIEREN

Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing

PRAKTISCH

Medaille met twee zijden

E-mail, online shoppen, sociale media … Internet geeft onze wereld een extra dimensie.

Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

ONS ADVIES

Blijf waakzaam

U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.

De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Fintro Easy Banking App en Fintro Easy Banking Web.

MEER INFO

Beter voorkomen dan genezen

Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.

Te laat? Ontdek wat u kunt doen.

IN BEELD
Herken phishing
Wat is phishing?
Ontdek het aan de hand van een concreet voorbeeld
Hoe herkent u een verdachte link?
Volg onze praktische tips

Hoe fraude herkennen ?

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien sterk in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
  • Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.

Wat moet een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat of een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Wat kunt u doen?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsme code, Easy Banking code … Deel ze nooit!
  • Niet via telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …

Gebruik uw gezond verstand

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch.

  • Wie is de auteur van het bericht? Hoe kunt u er zeker van zijn dat het wel degelijk om die persoon gaat? Neem rechtstreeks contact op met de winkelier of uw bank om de echtheid van het bericht te checken. Of surf naar de site door de url handmatig in uw browser in te geven.
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan hebt deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, toch?

Reken op Safeonweb

Testen en opleidingen

Test gratis je digitale kennis en leer meer over online veiligheid op Safeonweb, de officiële website van de Belgische overheid over informaticabeveiliging.

Ik doe de test

Een app tegen fraude

Safeonweb werd ontwikkeld door het Centrum van Cybersecurity België. De app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.

Meer weten

Toch geklikt op een verdacht bericht?

U ontvangt een verdacht bericht?

U ontvangt een bericht met ons logo, met de vraag om ons uw rekeningnummer, geheime code, M1- of M2-handtekening te bezorgen?

Antwoord niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een printscreen van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com.

U ontvangt een bericht van een leverancier of een officiële instantie met de vraag om te klikken op een link en u daarna aan te melden bij uw online bank? Stuur de e-mail, een printscreen van de sms, enz. naar verdacht@safeonweb.be.

U vermoedt dat u vertrouwelijke gegevens hebt gedeeld?

  • Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
  • Contacteer uw Fintro-kantoor tijdens de gebruikelijke openingsuren.
  • Buiten deze openingsuren kunt u terecht bij Card Stop op 078 170 170 om uw bankkaart te blokkeren.
  • Indien nodig doet u aangifte bij de politie en bezorgt u het PV-nummer aan uw Fintro-agent.
  • Check via fintro Easy Banking App (Instellingen > Beveiliging > Toestellen met onze apps) of fintro Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) op welke toestellen uw bankapp is geïnstalleerd en verwijder verdachte en onbekende toestellen.

U vindt meer informatie op Safeonweb.be en de website van Febelfin.

Meer over veiligheid

  • Basisregels voor online veiligheid

    Kies complexe en unieke wachtwoorden, surf met een beveiligde verbinding, vergrendel en update uw apparaten om zo uw online veiligheid te garanderen. 

    De juiste reflexen

  • Uw bank in alle veiligheid

    Met Fintro Easy Banking Web en Fintro Easy Banking App regelt u uw bankzaken waar en wanneer u maar wilt. Onze procedures en adviezen garanderen u een veilige omgeving.

    De veiligheid van Fintro Easy Banking